tirsdag, april 19, 2011

Påskeegg.....

Disse eggene har jeg laget sammen med ungene der jeg jobber. Vi lager slike egg til hver påske, så man kan jo si at det har blitt en tradisjon. Hvert egg blir helt unikt, og med nydelige fargekombinasjoner. Først blåses eggeplomme og eggehvite ut av egget. Det rengjøres og tørkes. Deretter varmer jeg opp en kjele med vann. Egget legges i, og fargene vi bruker er små flasker med silkemaling som dryppes over egget til ønsket mengde og fargekombinasjon. Det skal ikke mye til. Eggene ligger til tørk, og voila,man har de nydeligste egg man kan tenke seg. De kan henges opp, eller legges i en skål sånn som her.

Jeg ønsker alle som er innom, en riktig GOD PÅSKE!

2 kommentarer:

Anonym sa...

For noen nyyydelige egg!!!
Jeg jobber i bhg, og sånne egg vil jeg også lage:) -men er litt usikker på hvordan du gjorde det... Skal eggene først bare dyppes i det varme vannet, eller skal de ligge helt unner vann mens du drypper i fargen??
Wenche i Sør.

Sol sa...

Tusen takk!
Man bare varmer opp vannet i en kjele. Deretter legger du egget i vannet med en skje. Dytt litt i det slk at hele egget blir vått. Så drypper du silkemalingsfarge over det. Jeg pleier å la ungene få velge tre farger. Vannet blir jo også etter hvert farget, men det gjør ikke noe, det gir bare litt mer spennende marmorering;-) Ta de ut av vannet og la eggene stå å tørke i eggekartongen. Jeg pleier å lage et oppheng til eggene, men i år gjorde vi ikke det, og de er jo dekorative liggende i en skål også. Innholdet i eggene bruker vi til å lage eggerøre til den gule påskelunsjen vår. Lykke til!!