onsdag, august 15, 2007

Fototips

Noe av det første jeg lærte da jeg begynte å fotografere på alvor, var å tenke på horisonten når jeg fotograferer landskapsmotiver med vann eller sjø..... Det er viktig å tenke på at horisonten skal være vannrett. Det beste er jo å få en vannrett horisont i det man fotograferer,men har man ikke fått til det, går det an å rette opp horisonten i et fotoredigeringsprogram. Om dere ser på bildet under så skjønner dere hva jeg mener. På det første bildet kan dere se at det ser ut som om sjøen renner ut til høyre......På bildet nr. 2 har jeg rettet opp og beskåret bildet i Photoshop. Det gir et helt annet innrykk. Jeg bruker markeringsverktøyet til å se om horisonten er vannrett,deretter roterer jeg bildet og beskjærer det til jeg har fått det slik jeg vil.


2 kommentarer:

JULIEK sa...

Å så koselig at du deler dine erfaringer med oss. Dette vil jeg ha mere av. Nå må jeg snart sette meg inn i photoshop. Tror nok at det er en utrolig verden der inne, men synes det ser ganske så vanskelig ut : )

FO - 2 sa...

Takk for tips.
Du tar de vakreste bilder.
Det er en sann fryd og glede å besøke deg.
Du inspirerer. :)