tirsdag, mai 15, 2007

Bestemor-ruter ~ Granny squares

I bloggverdenen er det lett å la seg inspirere....,og denne gangen er det Mia som har inspirert seg med heklerutene sine ;-} Jeg husker godt at farmoren min heklet tepper med slike bestemorruter. Jeg fant en oppskrift i et gammelt blad, og med litt hjelp av en av kollegaene mine på jobben, var jeg i gang....Jeg synes det er godt å ha et sånt lite arbeid i hendene når jeg sitter i sofaen og ser tv, eller bare slapper av. Kanskje dette blir noe stort en gang, hvem vet.............
Her er i alle fall oppskriften, om det er noen andre som har lyst til å prøve seg;

Legg opp 5 lm, samle til en ring md 1 kjm.
Erstatt 1.i hver omgang med 3 lm
1. omg; *3 st om ringen, 2 lm*,gjenta*-* i alt 4 ggr,1 kjm i 3. lm i beg av omg, 1 kjm i de neste 2 st, 1 kjm i lmb,dra gjennom siste løkken med neste farge og klipp av den gamle tråden.
2. omg; *3 st + 2lm + 3 st om lmb,1 lm* gjenta*-* i alt 4 ggr, 1 kjm i 3. lm, 1 kjm i de neste 2 st,1 kjm i lmb, dra gjennom siste løkke med ny farge og klipp av den gamle tråden.
3.omg; *3 st + 2 lm + 3 st om lmb i hjørnet, 1 lm, 3 st om neste lm, 1 lm*, gjenta *-* i alt 4 ggr, 1 kjm i 3. lm, klipp av tr og trekk gjennom løkken

p.s jeg bruker heklenål nr 3


Jeg har heklet flere omganger enn disse tre. Det er jo helt opp til hver enkelt hvor store ruter man vil lage. Moro er det i alle fall, og avhengighetskapende som så mye av håndarbeid jo er...........

I have started to make Granny squares ;-} I remember that my grandmother used to make blankets of these squares....A good memory from my childhood......
Maybe I will be able to make a blanket too.....who knows ;-}

4 kommentarer:

Mia sa...

Så koselige de heklerutene dine var da! Herlige farger. Artig å se oppskriften til lappene også (jeg hadde jo ikke en, og bare prøvde meg fram litt). Og de ER moro og nokså avhengighetskapende med hekling. Jeg synes også at det er en deilig avveksling fra lappeteppene mine. Og allerede så drømmer jeg om å prøve meg på et slikt bølgeteppe også...

Lena sa...

Så koslig å være innom deg igjen ;) Gleder meg til å se teppet ditt vokse, fargene du bruker var nydelige...helt sommer :)

Anonym sa...

Hei. jeg har leita i flere år etter oppskrift på bestemorsruter. takk for at jeg fant det her. nå har jeg begynt å hekle ruter, men det er en del av mønsteret jeg ikke forstår. det står i begynnelsen at noe skal erstattes med tre luftmasker i hver omgang. dette skjønner jeg ikke. kan du forklare det nærmere.

Jannickes Hjemmekos sa...

Jeg har laget en link til bloggen din og oppskriften på bestemors-ruter - håper dette er OK. Jeg har nylig lært meg å hekle og har nå meldt meg inn i en bestemors-rute-along; artig. Startet på teppet mitt i påsken og har fulgt oppskriften som du har lagt ut. Superenkel oppskrift for en som ikke er så erfaren innen hekling.