lørdag, mai 19, 2007

Fra Bestemors dager ~ From my grannies days.

Som overskriften sier, så er dette fra Bestemors tid, eller egentlig Besta`s tid. Besta bodde på en liten øy helt nordvest i havet og der var det vanlig å kalle bestemødrene sine for Besta ;-} Men tilbake til bildet. Jeg husker så godt at hun hadde vinduet sitt fullt av Pelargonier, og en av dem sto i denne blomsterpotten her. Den er furet og værbitt,men ganske kjær å eie...Jeg husker godt duften av pelargoniene,men som barn likte jeg ikke denne lukten spesielt godt....
Koppen,skåla og asjetten har også vært hennes. Og når jeg ser på dem så tenker jeg tilbake til et gammelt kjøkken, kaffi i koppen til de voksne, Hansa`s Perle,eller Bruse brus i glasset til meg og masse nystekte sveler på bordet...mmmm herlig med sukker på.Gode barndomsminner.
Det vatterte teppet som det står på kjøpte jeg på Metro i forrige uke for en billig penge......
These things used to belong to my grandmother. They are very dear to me, cause they reminds me om cosy time spent in her kitchen, with the smell of the Pelargonias and the lovely smell of "svele" that she used to make for us to eat.It`s a kind of pancake that we ate with sugar on top. I love the roses on the cup. My childhood summer were so nice.....

16 kommentarer:

JULIEK sa...

Å for noen minner. jeg blir også varm av minnene fra min mormor. Da kjenner jeg meg igjen i det du beskriver. Nydelig servise da : )

Anonym sa...

Så vakre ting du har arvet etter Besta...nydelig, og ekstra fint når det er så gode minner...

God helg!

Metteflette sa...

Heisan Sol. Så nydelige ting du viser. Jeg setter også veldig pris på ting fra mormor :-) Takker for koselig hilsen og ja, minstejenta er mye bedre nå. Bare de største blemmene igjen som nok blir et varig minne om sykdommen :-) Klart jeg vil dele oppskriften med deg. jeg fant den på nettet men kan sende deg den på mail hvis du gir meg mail adressen din. Den er på engelsk så jeg kan godt oversette de forskjellige uttrykkene hvis du vil. Ha en fin dag i Skien i morgen og håper alt står bra til med mammaen din.

Haust sa...

Så herleg! Det er kjekt med gamle saker og ting - og enda kjekkare er det når det er arvegods! Det vatterte teppet er nydeleg, det og!

Ha ein fin laurdagskveld!

Anonym sa...

Slik blomsterpotte har mor mi òg og ho har omtrent berre Pelargonium i glaskarmen no.

Anne Grethe sa...

Så nydelige ting du har etter bestemoren din - koselig når det knytter seg minner til tingene man omgir seg med.
Det vatterte teppet ser også kjempefint ut! Er det Metro i Lørenskog du snakker om?

FO - 2 sa...

Ja. Dette er fine minner. (:
Har ett slikt kaffesett med roser jeg også, som jeg arvet etter farmor. Og jeg kan ennå kjenne lukten av alle Pelargoniumene i vinduet... (:
Vi kaller mormor for "besta". (:
Ønsker deg en deilig søndag! (:

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket otroligt vackert rosenporslin som kommer från " Besta"! Ljuvligt att dricka kaffe ur de kopparna... Mari.

Ellie sa...

Så hyggelige minner! Jeg var heller ikke så glad i lukta av pelargonier før (zonale-typen), og er det vel fremdeles ikke, men de er jo så vakre! Nydelig kopp og skål også!

Betty Jo sa...

How beautiful your keepsakes from your grandmother are. I adore pink geraniums too! Your blog and photos are always a treat for the eyes. Thanks for visiting my blog and I've entered your name in my give-away. xoxo

litenIda sa...

Nydelig servise! Og så fint med noe som man har så mange gode minner om, tingene blir så spesielle da!

Håper du hadde en fin 17. mai!

Anonym sa...

Så flott kopp og fat fu har fått, og morro når en har en historie til tingene en eier...
Den blomsterpotten huseker jeg at min mormor også hadde...

Ha en flott kveld...

Anonym sa...

Så koselige ting du har arvet etter bestemoren din! Det er noe spesielt med de tingene som en vet historien til, som det knytter seg minner til.

Nydelig det vatterte teppet også!
Gleder meg til å se hvordan det blir med oppussingsprosjektet ditt også. var så fint det bildet under her med kjøpmannsdisken.

Metteflette sa...

Heisan. Håper du fikk mailen min. Hvis ikke så si ifra så prøver jeg igjen :-)

TIRIL SOL sa...

Takk for titten i ein hyggjeleg blogg, og her fann eg oppskrifta på bestemorsruter:-)))

Sol sa...

Hei alle flotte bloggmennesker,tusen takk for så mange koselige kommentarer. Gode sommerminner er nok noe de fleste av oss har. Tror det er viktig å ta dem fram og " se på dem" av og til.
Milly;Det er ikke Metro på Lørenskog jeg prater om. det finnes nok flere Metro butikker i Norge,og det er mulig at de har slike tepper der også.
Betty Joe;Thank you ever so much.Happy to be in your give away. I would love to take part in something like that some day to,I am sure I can find something to give away ;-}Makes me glad to read that you like my photos..I take great joy in photographing. Have a great week.
Ha en god uke alle sammen.