fredag, desember 07, 2007

Adventskalender ~ Advent Calendar

Vi er jo i adventstida, og selvfølgelig finnes det et par,(tre,fire) adventskalendere her i huset også ;-} Ungene har en pakkekalender hver, som jeg sydde til dem da de var små. Dette er datterens.....Vi har blitt enige om at de får gaver annenhver dag, og hver lørdag, og selvfølgelig på julaften, får de en pakke hver. Begge har også hver sin Yezz kalender der de skraper fram ulike symboler og kanskje har mulighet til å vinne noen kroner ;-}
Apropos adventskalendere, her om dagen lette jeg etter den ganle julepynten min som jeg hadde da jeg var barn,og der fant jeg en lenke med små rosa og grønne cowboyhatter....Det vekket jammenimeg minner....Så jeg fortalte ungene mine at da jeg var barn hadde jeg hvert år en kalender med små figurer inni. Et år hadde jeg en spesielt fin en og bak den første luken fant jeg en liten rosa cowboyhatt.Neste dag åpnet jeg luke nummer to, og hva skjulte det seg der? Jo, en liten rosa cowboyhatt.....Dette gjentok seg 22 dager til.........bortsett fra at noen av cowboyhattene var grønne.......Dere kan jo bare tenke dere hvor skuffet jeg var. Men det var ikke flust med penger i den tida,og det var ikke snn at foredrene mine løp og kjøpte en ny kalender med en gang, sånn som jeg sikkert hadde gjort hvis ungene mine opplevde noe sånt ;-} Ja, ja nå har jeg heldigvis kommet over det, og kan le av det hele ;-}

It`s the time of year for Advent Calendars and my children has at least one each. I made one for them when they were "babies". The one you can see in the photo, is my daughters. They open one present every other day,and on Saturdays they get to open one each. The other day I tried to find some hristmas decorations that I had when I was a little girl,and I found some pink plastic cowboyhats. This brought back some memories,and I told my children that I had an AdventCalendar when I was a girl, and I got a little ornament each day,but one year I openen the alendar and I fond a little pink cowboyhat the first day,and the other day, and the thrird day....and every day until Christmas eve. I was SO disapointed ;-} My parents didn`t have that much money,so they didn`t want to buy me a new one, like I would have done if my children had a Calendar like that, today ;-} Well, well I`m over it now. It`s quite funny really......

9 kommentarer:

FO - 2 sa...

En flott adventskalender du har laget.
Hvert eneste ett av bildene dine er både innbydende og delikate.
Det er en fryd å komme innom her. :)

Du har en anselig samling med rosa hatter. Og noen grønne... ;)

God andre adventshelg til deg! :)

Lemi sa...

huff stakkars deg me alle di rosa og grønne cowboyhattene! måtte le litt :)

ha en fin kveld

klem

elin1976 sa...

Beklager men jeg ligger nesten på gulvet og ler meg i hjel. Ser for meg ansiktet ditt da du den 18 dagen får enda en cowboy hatt og det går opp for deg at det kun blir slike i denne kalenderen. Hadde og sånn med plastikk ting i. Stas......neeeeeei

organic-lizzi sa...

Så fin kalender..
Nå minnet du meg på kalender med figurer i.Hadde helt glemt det,men kan ikke huske jeg noen gang fikk mange figurer av det samme!Skjønner godt du ble skuffet..
Fortsatt fin kveld..
klem Randi

HildeS/Frøken Fryd sa...

Din datter har akkurat lik mi eldste datter sin kalender, som eg sydde tidleg på nittitalet:o)
Stakkars deg som fekk berre cowboy hattar i kalenderen din.
Uff, det må ha vore ein skuffelse, men, men. Du hadde ikkje nokre små dokker som dei passa til heller?
Ha ei finfin helg:)

pudelflicka sa...

Hittade din blogg genom en annan blogg och skrattade gott av dina cowboyhattar. Tänk vad besviken ett barn kan bli.
Du har en söt blogg och tar många fina bilder.
Själv är jag också Norsk men bor i Sverige sedan 24 år. Har en syster som heter Solveig och kallades Sol så det var därför jag stannade upp på din blogg.
Ha en skön helg !
Hedvig

Olstad sa...

He he he jeg måtte le litt av alle de rosa cowboyhattene. Det koseligste av alt synes jeg at du har tatt vare på alle sammen. Lurer litt på om våre barn husker sine kalendere når de blir voksene.

Ha en kjempe fin dag. Klem

Mia sa...

Kjære Sol! Så mange vakre innlegg du har hatt hitill i adventstiden. Bildene du tar er bare så nydelige. Og så til dette innlegget da... Jeg må jo le av disse rosa (og noen grønne) cowboy-hattene! Tenker meg hvor skuffet du må ha vært etter atter en gang å ha pakket opp nok en rosa (eller grønn) cowbøy-hatt. Men jeg kan trøste deg med at jeg i min tid fikk ikke noen kalendergaver i det hele tatt, kun vakre tegnenger som åpenbarte seg bak hver luke. Men jeg synes det var stas, det også... (som tidene har forandret seg...)

Ønsker deg en fin helg, og håper at bedringen fortsetter seg. Kos deg etter beste evne. Klem fra Mia

Kreoline sa...

Stakkars deg, kan nesten se for meg skuffelsen i ansiktet ditt hver dag med bare cowboyhatter, det var nå en historie med humor i da. Så stor Mio er blitt, stakkars han også som ikke våger å være ute, kattene som liker så godt å være ute å kose seg. Trist å høre at du har vært syk igjen, ønsker deg god bedring og en fin helg. Klem.